Ett nytt liv

2015-03-17


I kväll var det dags för bön och bibelläsning i kapellet i Strömsund

Vi fikade goda våfflor och kaffe och hann samtala om livets verklig- heter under tiden.

Sedan sjöng vi många sånger och gratulerade också en av kvällens deltagare på hennes födelsedag.


Bibelstudiet handlade om "Ett nytt liv".

Rom.8:1-5 Ingen fällande dom - ingen fördömelse därför att Jesus dog för oss.


Hebr.2:14-18 Genom att bli människa kunde Jesus leva och dö för att befria alla som av fruktan för döden levat i slaveri hela sitt liv.


Gal.3:11-14 Kristus friköpte oss från lagens förbannelse för att vi skulle få den välsignelse som Abraham fått och få den utlovade Anden genom tron.


2 Kor.5:21 Jesus som var syndfri blev av Gud gjord till ett med synden för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud.


Rom.8:14-15 Vi har fått barnaskapets ande och inte slaveriets ande.


Gal.3:26-29 Alla är vi Guds barn genom tron på Jesus Kristus.


2 Kor.5:17-21 Den som är i Kristus är en ny skapelse.


Ef. 4:23-24 Vi har iklätt oss den nya människan, skapad till likhet med Gud med sann rättfärdighet och helighet. Därför får vi förnyas till ande och sinne.

Akkan och Frälsningsarmén i Vilhelmina

2015-03-14


Vi hade en heldag i sångens och musikens tecken idag!

Kl.12 började vi med Minns du sången i Akkan, Storuman. Trots det vackra vädret och andra arrangemang i samhället vid samma tid så kom det ovanligt många till samlingen. Vi sjöng och spelade och fick också lyssna till flera vittnesbörd om Guds trofasthet och makt att förvandla.


Sedan for vi, efter en matpaus, till Vilhelmina där vi bjöds på fika hos några vänner. Vi hade sedan ett mycket bra möte i Frälsningsarmén kl.18. Vi kände en stor öppenhet och värme från vännerna där och vi fick även en generös gåva till vårt evangelisationsarbete via media.

Nöja och tacksamma for vi sedan hemåt och vid 23-tiden var vi hemma.

Sonen ger liv

2015-03-13


Idag hade vi bön mitt på dagen i Slussfors. Det är alltid en glädje att samlas och få sjunga, läsa Bibeln och be tillsammans.

Vi bad särskilt för mötena som vi ska ha i morgon på Akkan och i Vilhelmina på Frälsningsarmén.


Bibelorden vi läste handlade om att Jesus ger oss liv.

Joh.3:35-36 Sonen, Jesus Kristus, ger oss nytt, evigt liv.

Jesus undervisad den lärde Nikodemus om att han behövde bli född på nytt för att komma in i Guds rike.


Joh.5:21-24 Jesus ger liv och han vill att vi ska vittna om detta för alla människor.


Joh.8:36 Om Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.


Joh.11:25-26 Den som tror på Sonen ska leva om han än dör.

Stå fast

2015-03-10


Ikväll hade vi bön i Nordanås.

Det var länge sedan vi var samlade så många och vi kände stor glädje över att få vara tillsammans igen.


Efter fikastunden sjöng vi mycket och länge och vi passade på att träna lite extra inför mötena på Akkan i Storuman och i Fräls-ningsarmén, Vilhelmina kommande helg.

Bibelstudiet handlade om att vi ska stå fasta - att förbli.


Vi började läsa i Joh.15:1-10 Bli kvar i Jesus, som grenarna i vinstocken. Utan Jesus kan vi ingenting göra v.5


Joh.8:31-32 Bli kvar i Ordet, då är vi hans lärjungar och då kommer sanningen att göra oss fria. Jesus är Sanningen!


Fil.2:1-11 Jesus avstod sin gudomliga tillvaro och ödmjukade sig intill döden. Vi får också lägga av allt som är oss till hinder för att kunna tjäna Jesus.


Kol.1:22-23 Stå fast i tron, var väl grundad och inte rubbas från hoppet i evangelium.


1 Kor.15:57-58 Gud ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus. Stå därför fasta!


Fil.1:27-30 Stå fasta i Anden och kämpa för tron på evangelium.

Lev på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium och låt inte motståndarna skrämma er.


2 Tess.3:3-5 Men Herren är trofast. Han ska styrka er och skydda er från den onde. I Herren har vi förtroende för er att ni gör och kommer att göra det vi föreskriver er. Må Herren leda era hjärtan in i Guds kärlek och Kristi uthållighet.



Frihetsproklamation

2015-02-27

Också denna vecka hade vi en extra bönesamling. Vi känner att det är viktigt att vi ber för vår bygd och vårt land. Om Gud ska kunna komma med en genomgripande väckelse är det dags för oss som Guds folk att ödmjuka oss och be om Herrens nåd.

Efter gemenskap kring fikabordet sjöng vi många segersånger och sedan delade vi tankar kring bibelordet.

Temat var "Frihetens proklamation".


Gal.3:13 Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, vilket bl.a. var sjukdomar. 5 Mos.28


1 Kor.6:20 Priset var Jesu blod. Bekänn din frihet och inte fångenskap. Bekänn din hälsa och inte sjukdomar.


2 Kor.4:4 Djävulen vill inte att vi ska se Jesu seger. Vår fiende är en lögnare. Vi får tro och bekänna sanningen.


Gal.2:20 Vi har dött med Kristus och uppstått med honom. Hans seger över all fiendens härsmakt är vår seger

Rom.6:4   Kol.3:1   Ef.2:5-6


1 Joh.3:8 Jesus gjorde om intet djävulens gärningar.


Kol.2:15 Jesu triumf är vår triumf


Ef.2:10 Vi är Hans verk, är vad Han är

Joh.14:12 Vi ska göra Jesu gärningar


Joh.1:16 Av Hans fullhet har vi fått

Fadern ger kraft

2015-02-24

Ikväll var vi samlade i kapellet i Strömsund för att sjunga, läsa Bibeln och be tillsammans. Vi fikade först och sedan sjöng vi som vanligt mycket och länge.


Vi tog sedan fram våra Biblar och började läsa från Apg.1:8

Jesus lovade lärjungarna att de skulle få kraft


Den Helige Ande är vår Hjälpare. Han ska lära oss och påminna oss om allt vad Jesus sagt. Han ger oss frid. Joh.14:25-27

Profetiska budskap är också en del i det den Helige 'Ande gör.


Luk.11:13 Fadern ger den Helige Ande åt dem som ber honom. Vi får be om den Helige Ande.


Luk.4:1 Jesus var uppfylld av den Helige Ande och fördes, leddes av Anden. v.14 I Andens kraft kom Jesus till Gallileen, - ryktet spred sig.


Mark.13:11 Den Helige Ande kan ge oss ord i rätt tid (vid förföljelse t.ex.)


Joh.14:12-14 Den som tror på Jesus ska göra större gärningar än Jesus gjorde, till Faderns förhärligande.


Joh.16:33 Vi får ha frid i Jesus och vara vid gott mod för Jesus har övervunnit världen!


 

Jesus är vår frid

2015-02-20

Idag hade vi ytterligare en bönesamling på dagtid. Vi upplever det viktigt att be mera och ödmjuka oss inför det Gud vill göra ibland oss och i vår bygd.

 

Det blev som vanligt mycket sång och tacksägelse och vi delade både tacksägelse och böneämnen. Bibelorden som vi läste talade om att Jesus är vår frid.

Vi började läsa i Ef.2:14-22 Genom Jesus och bara genom honom har i fått frid. Inte den frid som världen ger utan en varaktig frid.

 

Jesus rev ned skiljemuren, tog bort fiendskapen, lagen och dess stadgar, för att skapa en enda ny människa och så skapa frid.

 

I Jesus försonades vi med Gud genom korset. Detta gäller alla människor, nära och fjärran. Vi kan nalkas Fadern i samma Ande.

 

Tack vare Jesus är vi medborgare i Guds rike och har vårt hem hos Gud.

Genom Jesus blir vi uppbyggda till en Guds boning genom Anden.

 

Rom.5:1-2 Då vi har gjorts rättfärdiga genom tro har vi fått frid med Gud genom Jesus Kristus.

Genom Honom har vi fått tillträde till den nåd som vi nu står i och vi jublar i hoppet om Guds härlighet.

 

Hebr.7:24-25 Jesus lever för evigt och är vår överstepräst för evigt. Därför kan han helt och fullt frälsa dem som genom honom kommer till Gud. Han lever alltid för att be för oss.

 

Rom.15:13 Hoppets Gud vill fylla oss så att vi överflödar av glädje och frid i tron och hopp i den Helige Andes kraft.

Gud ger seger

2015-02-17

Ikväll var vi samlade i Betel, Slussfors till brödsbrytelse, sång, bibelläsning och bön. Vi är så tacksamma för att vi har denna möjlighet att få vara tillsammans då vi vet att många inte kan och ännu fler inte får.

Vi bad för många inlämnade böneämnen varav flera cancersjuka som inte fått något hopp av sina läkare. Gud grip in, är vår innerliga bön!

 

Bibelstudiet handlade om att Gud ger seger. Vi började läsa i Hebr.6:10-12

Gud glömmer inte vad vi har gjort av kärlek till hans namn. Vi har ett bergfast hopp och vi får genom tro och tålamod det utlovade arvet.

Vi får inte förslöas utan fortsätta vårt arbete, vara "på bettet" när det gäller att sprida evangeliet. Så ut Ordet! Det är Guds vilja.

 

Hebr.10:35-39 Ge inte upp er frimodighet, den ska belönas rikligt.

Var uthållig i att göra Guds vilja, då ska ni få vad han har lovat.

 

Luk.21:34-36 Vi drabbas alla av livets bekymmer men vi får inte låta detta tynga våra hjärtan. Var på er vakt, håll er vakna och be om kraft, sa Jesus.

Vi måste kämpa vidare hela tiden. *Vi får inte sluta att så ut evangeliet.

 

Rom.12:1-2 Frambär er själva som ett offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst. Förvandlas genom sinnets förnyelse så att ni kan pröva vad som är Guds vilja. Anpassa er inte efter den här världen.

 

1 Petr.1:13-25 Var beredda, håll er vakna, sätt ert hopp till Jesu nåd.

Lev ett heligt liv, som han som har kallat er är helig.

Ni är friköpta med Kristi dyrbara blod. Ni har renat era själar genom att lyda sanningen. Älska varandra uthålligt av ett rent hjärta. Ni är födda på nytt genom Guds levande förblivande Ord.

 

Rom.16:25-27 Gud har makt att styrka er genom mitt evangelium och förkunnelsen om Jesus Kristus. Han har avslöjat den hemlighet som i oändliga tider varit dold men som nu har uppenbarats och gjorts känd genom profetiska Skrifter på den evige Gudens befallning för att föra alla folk till trons lydnad. Han är den ende vise Guden, och hans är äran genom Jesus Kristus i evighet. Amen.

 

1 Kor.15:57-58 Men Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus!
 Stå därför fasta och orubbliga, mina älskade bröder, och arbeta alltid hängivet för Herren. Ni vet ju att er möda i Herren inte är förgäves.


Sång- och musik i Tärnaby

2015-02-15

Det blev en mycket trevlig dag i Tärnaby idag då vi fick sjunga och vittna för dem som kom till församlingshemmet. Det blev även många gemensamma sånger och vi fick också lyssna till instrumental musik.

Efter mötet bjöds alla på fika och då hade vi ytterligare tillfälle att samtala och umgås med dem som kommit.

Fredagsbön i Nordanås

2015-02-13

Vi samlades även denna vecka till bön på dagtid, i Nordanås denna gång.

Att det är viktigt att be ofta och tillsammans har vi erfarit många gånger.

Det är så mycket i vår tid som skakar så vi som troende måste nu ödmjuka oss inför Herren och be om hans nåd och välsignelse över folk och land.

Vi sjöng som vanligt ganska mycket och delade sedan några bibelord med varandra innan vi bad.

1 Petr.5:6-11Ödmjuka er därför under Guds mäktiga hand, så ska han upphöja er när tiden är inne. Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er.


Jak.4:7-8Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så ska han fly från er. Närma er Gud, så ska han närma sig er. Rena era händer, ni syndare, och rena era hjärtan, ni splittrade. 

Matt.23:12Var och en som upphöjer sig ska bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig ska bli upphöjd.
 

Den Helige Ande

2015-02-09

Ikväll hade vi sång, Bibel och bön i Slussfors. Det var verkligen många glädje-ämnen som vi fick anledning att tacka för. Dels bönesvar när det gäller sjuka som vi bedit för, dels de starka möten vi hade i lördags i Storuman samt glädje-rapporter från vänner som kommer för att stödja oss i arbetet.

Vi sjöng och jublade inför Gud i både sång och tacksägelse. Vi delade även Ordet med varandra, denna kväll med temat "Den Helige Ande".

Apg.1:8-11 Jesus lovade oss lärjungar: Ni ska få kraft, när den Helige Ande kommer över er, att bli mina vittnen.

1 Kor.12:1-11 Nådegåvorna är många men Anden är en och densamme.

Rom.8:14-15 Vi har fått barnaskapets ande och inte slaveriets ande,

Ef.314-21 Gud vill ge kraft och styrka till vår invärtes människa genom sin Ande. Det är vad vi behöver idag!

Matt.28:16-20 Jesu missionsbefallning grundar sig i att Jesus har all makt och kraft. Därför ska/kan vi gå ut och förkunna för alla folk och Jesus är med oss alla dagar intill tidens slut.

Kol.1:21-23 Vi har ett evigt hopp i evangelium.

2 Tess.1:11-12Därför ber vi alltid för er, att vår Gud ska räkna er värdiga sin kallelse och med kraft fullborda all god vilja och gärning i tron. Då ska vår Herre Jesu namn förhärligas i er, och ni i honom, genom vår Guds och Herren Jesu Kristi nåd.
 

Akkan och Tranan

2015-02-07

Vilken underbar dag det blev med två starka samlingar där sång och vittnes-börd fick bära fram det glada budskapet om Jesus och frälsning genom tro på hans namn.

Vi började på café Akkan dit många hade vågat sig trots det blåsiga vädret.

Sedan fortsatte vi med ytterligare en sångsamling på servicehuset Tranan. Det är alltid så uppskattat.

Extra bön

2015-02-06

Vi samlades idag i Slussfors till ytterligare en böneträff. Vi har beslutat att ha två bönesamlingar varje vecka, en kvällstid och en på dagtid för att flera ska kunna vara med. Vi upplever också att det är angeläget att vi beder mera och anropar himmelens Gud om förbarmande för vårt land och folk.

Vi delade Ordet med varandra och la fram våra egna och andras böneämnen inför Herren. Vi bad även för de två samlingarna som vi ska ha i morgon i Storuman.

Sök Herren

2015-02-03

Ikväll var vi samlade i Nordanås till sång, Bibel och bön. Vi känner alltid en stor längtan till dessa samlingar där vi får dela våra glädje- och böneämnen med varandra. Det är alltid flera som hört av sig och begärt särskild förbön och vi ber för dem att Gud ska uppenbara sin kraft till helande och hjälp.

Vi får också anledning att tacka för böne-svar när Gud griper in och hjälper.

När vi sjungit många av de starka sångerna vi har så gick vi över till bibel-ordet. Vi började med att läsa Jes.45:18-19Ty så säger Herren ,han som har skapat himlen,han som ensam är Gud,som har format jorden och gjort den.Han som har berett denhar inte skapat den till att vara ödeutan format den till att bebos:Jag är Herren och det finns ingen annan.

I hemlighet har jag inte talatpå en mörk plats på jorden.Jag har inte sagt

till Jakobs avkomlingar:"Förgäves skall ni söka mig."- Jag är Herren ,

som talar sanningoch förkunnar vad som är rätt.

Sedan läste vi Mika 7:18 Vem är en Gud som du,som förlåter missgärningoch inte tillräknar överträdelseför kvarlevan av sin arvedel.Han håller inte fast vid sin vrede för evigt,ty han har behag till nåd.

Därefter tog vi del av det starka profetiska budskapet som frambars vid gudstjänsten 11/1 med Kenya-Norge-Håkafots-teamet i Sion, Långsjöby.

Vi stannade inför viktiga punkter i budskapet:

* Mörkret lägrar sig över landet och bygden, men det är inte hopplöst för vi som Guds folk är hans salt och ljus och Gud vill använda oss. Men det krävs en förändring! Vi måste söka Gud av hela vårt hjärta.

* Gud vill göra något helt nytt, något vi aldrig sett! Men vi måste söka Guds ansikte och följa hans direktiv. När vi gör det kommer vi att få se förändring och förändringen måste börja med oss. Bara genom ödmjuka kärl, de som ingenting är, kan Herrens olja flöda.

* Det är tid att vända om, sluta leka och istället ta allting på allvar och börja bedja. Tiden att verka är väldigt kort men Herren har gett oss en öppen dörr och vill ge oss en tid då märkliga ting ska hända.

* Det är möjligt att människor ska komma till våra kyrkor och kapell och söka frälsning med då krävs det att vi går ner på våra knän och låter oss förändras av Guds Ande. Då ska vi få en ny smörjelse.

* Herren har bevarat Skandinavien på grund av att våra fäder har gjort rätt inför Gud. De var barmhärtiga och nådefulla. Men nu är nådens tid snart slut och vi måste göra gärningar som är behagliga för Gud för att rädda vårt land.

* Invandringen är ett verk av Herren för han vill se om vi som Guds folk kommer att predika evangelium för och visa kärlek till dessa människor.

Då när Jesus blir upphöjd genom vår tydliga förkunnelse ska han dra människorna till sig.

* I dessa sista tider utgjuter Gud av sin Ande, kraftens och nådens Ande.

Han vill använda oss, sitt folk, till att lägga händerna på de sjuka och de ska bli friska. Herren längtar efter att få uppenbara sin kraft och visa att han är Konungarnas Konung och Herrarnas Herre.

* Gud vill låta elden falla över våra liv när vi ödmjukar oss.

Den goda grunden

2015-01-27

Veckans gemensamma bönesamling var i kapellet i Strömsund.

Vi sjöng för en av gruppens födelsedagsbarn och fikade sedan tillsammans som vanligt. Därefter blev det sång och en hel del samtal om judafolket och landet Israel, eftersom det var 70 år idag sedan 2:a världskrigets slut och judarnas befrielse ur koncentrationslägren. Om att Guds löften till Abraham om välsignelse och beskydd samt landet och staden Jerusalem är sant var vi rörande ense om. Tyvärr är det inte så i svensk kristenhet i allmänhet. 

Bibelstudiet handlade om den goda grunden.

Vi började läsa från 1 Kor.3:11-17 Ingen annan grund än Jesus Kristus gäller för vårt kristna liv. När Jesus dog på korset och tog vårt syndastraff, brast förlåten i templet och vägen till Gud öppnades för alla.

Gud vill gå med oss och vi får gå med Gud.

Bygger vi vårt liv på människomeningar eller egna tankar och idéer?

Vi är Guds tempel och Guds Ande bor i oss. Templet är heligt och vi är det templet.

1 Petr.2:6-8 Den som tror på Jesus, hörnstenen, kommer inte på skam.

Vi måste bygga vårt "hus" med hörnstenen som utgångspunkt och riktmärke.

När det stormar i vårt liv märker vi om bygget håller.

Allt vacklar i vår tid men Jesus och hans Ord står stadigt.

Rom.9:30-33 Vi hedningar har vunnit rättfärdigheten som kommer av tro. Judarna har snubblat på stötestenen Jesus för de trodde att de kunde vinna rättfärdighet genom lagens gärningar.

Luk.18:9-14 Vi kan inte vinna rättfärdighet med egna gärningar. Fariséen litade på sin duktighet men tullindrivaren var ödmjuk och kände sitt behov av Guds nåd. Gud ser till hjärtat!

Ef.1:4-8 Innan världens grund var lagd utvalde Gud oss att stå heliga och fläckfria inför honom. Vi var bestämda att tas upp som hans barn.

I Jesus är vi friköpta genom hans blod och har fått förlåtelse för våra synder på grund av den rika nåd som han låtit flöda över oss.

Ef.4:7-15 Var och en har fått nåd av Kristus. Gud ger gåvor och tjänster för att utrusta de heliga så att de kan bygga upp Kristi kropp.

Ef.4:23-24Låt er förnyas till ande och sinne och klä er i den nya människan, som är skapad till likhet med Gud i sann rättfärdighet och helighet. 


Total välsignelse

2015-01-20

Vi hade mycket att prata om och tacka för när vi samlades till bön i Slussfors ikväll. Helgens samlingar var ett stort tacksägelseämne. Det blev bra både när

det gällde det andliga och praktiska.

Efter vår fikastund sjöng vi mycket och tog sedan fram våra Biblar för att dela Ordet med varandra.

Vi började läsa i Ef.1:3-5 Himlens välsignelser finns över oss genom Jesus Kristus

Vi är utvalda att stå heliga och fläckfria inför honom och få arvsrätt.

Vi kan få flöda i välsignelsen.

Ef.1:17-23 Vi kan få en vishetens och uppenbarelsens ande så att vi får en rätt kunskap om Jesus. Då förstår vi också hur vårt hopp är.

Ef.2:14-22 Jesus är vår frid och har gjort judar och hedningar till ett genom sin död på korset.

Vi blir uppbyggda till en Guds boning genom Anden. Jesus är hörnstenen.

Luk.16:16 Lagen hade sin tid fram till och med Johannes Döparen. Sen förkunnas evangelium om Guds rike.

Ef.6.10-18 Den andliga vapenutrustningen.

Fil.4:6-7 Vi får komma till Gud med våra bekymmer och önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. Då bevarar Guds frid våra hjärtan och tankar i Kristus Jesus.

Fil.1:6 Han som börjat ett gott verk i oss ska fullborda det till Jesu Kristi dag.

Gemenskapshelg

2015-01-17

Vi har haft en bön- och gemenskapshelg i Betel tillsammans med vänner som

är engagerade i Fredrika själavårdscenter. Det blev mycket sång, bön och flera vittnesbörd under helgen. Vi delade Ordet med varandra och hade även brödsbrytelse. Vid mat- och fikapauserna blev det många goda samtal. 

Lördagens bibelstudium tog sin början i 2 Kor.5:16-21 Den som är i Kristus är en ny skapelse, nytt hjärta, nya tankar. Gud leder oss ständigt och vägleder oss. Om vi går vilse visar han oss milt tillrätta. Vad skulle vi vara utan Jesus? Tänk på det!

v. 18 Allt kommer från Gud. Gud försonade världen med sig själv genom Jesus.

Den Sonen gör fri, är verkligen fri.

Joh.3:1-12 Rådsherren Nikodemus förstod inte vad Jesus menade när han talade om att födas på nytt. Gud vill att vi ska förändras inifrån.

Bibeln är bruksanvisningen för livet. Vi får ha en relation med Jesus, inte religion.

Gal.4:4-7 Den enda möjligheten att friköpa människan var att sända Jesus.

Gud har sänt sin Sons Ande in i våra hjärtan.

Vi är även arvtagare, insatta av Gud.

Gal.3:13 Kristus friköpte oss från lagens förbannelse genom att ta på sig förbannelsen i vårt ställe.

Kol.1:13-14 Jesus har gjort allt för oss. Fört oss från mörkrets välde in i sitt eget rike. Vi har fått förlåtelse för våra synder.

Matt.6:12 Jesus lärde oss i bönen Fader vår att vi ska förlåta den som står i skuld till oss. Då förlåter vår himmelske Fader oss.

1 Joh.3:8 Jesus uppenbarades för att göra slut på Djävulens gärningar.

Luk.22:29-30 Vi får sitta vid Jesu bord i himlen, vi får kungavärdighet.

Rom.8:28-39Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut. Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder. Och dem som han har förutbestämt har han också kallat. Och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat.

Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss. Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd? Det står ju skrivet: För din skull dödas vi hela dagen, vi räknas som slaktfår .  

Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss. Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.

Söndagens predikan handlade om att leva i Guds rike

Har vi tappat fokus på vad Guds rike är? Är det världens rike som är det enda verkliga? Jesus proklamerade Guds rike och uppmanade: Omvänd er, tiden är inne.

Guds rike är en verklighet, mitt ibland oss. Vi får komma in i Guds rike och röra oss i den verkligheten. Det är inget abstrakt utan en reell verklighet.

Allt är omhändertaget i Guds rike!

Apg.1:3 Jesus talade om Guds rike med lärjungarna. Jesus var Guds rike manifesterad. Guds rike är evigt (församlingen är en historisk parentes).

Jesus talade  mycket om Guds rike - himmelriket - i liknelser.

Matt.13:31-32 handlar om att det börjar i det lilla och sedan växer till.

Joh.3:3 Född på nytt för att kunna se Guds rike. Vi ska leva i Guds rike, enligt Guds rikes lag.

Hes.36:26-27 Pånyttfödelse innebär att vi vill följa Jesus och tjäna och älska honom med en villig ande. Bergspredikan säger Ja och Amen till din pånyttfödda ande. Köttet vill få oss att välja bekvämligheten istället för efterföljelse och självförnekelse.

Matt.7:24-27 I lydnaden finns ett beskydd. Den som byggde på berggrunden fick beskydd. Lydnad är en förutsättning för att Guds rike ska träda fram

Matt.13:44-46 Himmelriket är som en skatt. Himmelriket är som en pärla. Gud vill locka oss in i en djupare hängivenhet. Sälj allt för att vinna skatten/pärlan!

I Guds rike finns en trygghet/fasthet.

Apg.4:32-33 Den första församlingen hade allting gemensamt och var ett hjärta och en själ. Guds rike kommer starkare när vi lyder. Vi får komma in i Guds rikes principer - ett omhändertagande av varandra.

Luk.17:20-21 Våra liv förvandlas när vi kommer in i Guds rike, om vi inte har det på avstånd. Vi kan ha väckelse i vårt eget hjärta och liv, även om det inte är så omkring oss.

Ananias och Safira ville dra in världens principer i Guds rike och därför blev de straffade så hårt.

Jes.60:1-2 Guds rike följer andra lagar. Det finns ingen fruktan där utan trygghet för Gud har tagit hand om oss. Gud förändras inte. Hans härlighet ska gå upp över oss. Vi får tjäna Gud utan fruktan. Luk.1:74-75

Låt Guds rike bryta fram i ditt liv, i ditt hem, genom gästfrihet i dina relationer.

Ge allt för Guds rike!

Ett utvalt släkte

2015-01-13

Vi hade sång, Bibel och bön i Slussfors ikväll. Som vanligt hade vi mycket att delge varann och planerade även inför den kommande gemenskapshelgen.

Vi läste från 1 Petr.2:9-10 Vi är ett utvalt släkte, kungar, präster, ett heligt folk, Guds folk som ska förkunna hans härliga gärningar - hans storverk.

Vi är Guds medarbetare. Gud vill delge oss hans planer för vårt land.

Vi är kallade från mörkret till Guds underbara ljus, Vi har fått barmhärtighet och är Guds eget folk.

Tit.2:11-15 Guds nåd har visat sig till frälsning för allamänniskor. Nåden fostrar oss att leva rättfärdigt medan vi väntar på att Jesus ska komma. Jesus har renat åt sig ett egendomsfolk som är ivriga att föra goda gärningar.

Kol.1:21-23 Vi som var fientliga mot Gud har genom Jesu död på korset blivit försonade. Gud vill låta oss träda fram inför sig heliga och oförvitliga om vi står fasta, väl grundade i tron och inte rubbas från hoppet i evangelium.

Besök från Norge, Kenya mm.

2015-01-10 o 11

Vilken helg det blev! Först hade vi Café-möte i Akkan, Storuman på lördagskvällen och det kom många för att lyssna på teamet från Norge och Kenya. De sjöng och berättade om sitt arbete med barnhem och skolor för föräldralösa barn samt matudelning till fattiga familjer i Kenya. En frivillig insamling gjordes och den uppgick till drygt 3000 kr.

Pastor Richard Wasiki, Kenya predikade och Johnny Hansson, Håkafot tolkade.

Det blev även flera gemensamma sånger som vi i Segertonen ledde med hjälp av Gunvald o Elisabeth Fjellner från Sorsele.

Söndagförmiddag var det gudstjänst i Sion, Långsjöby och det blev en mäktig stund av sång, vittnesbörd, förkunnelse och förbön. Även här predikade Richard Wasiki och Johnny Hansson tolkade.

Vi samlades sedan på Nybyggarland och bjöds på en god middag. Därefter fick vi lyssna till tre flyktingars, från Nigeria, Syrien och Etiopien, vittnesbörd. Så gripande det var att höra deras berättelser.

Dagen avslutades med mer bön och förbön. Många profetiska budskap kom till oss och vi ber om nåd att kunna ta tillvara Herrens förmaningar och uppmuntran.

Ni skall få kraft

2015-01-07

Den första bönesamlingen på det nya året blev i Nordanås. Vi kände stor tacksamhet och glädje över att få mötas igen. Det blev dubbla gratulationssånger då vi firade två i gruppen.

När vi druckit kaffe och ätit en jättegod tårta blev det dags för sång och musik.

Vi sjöng flera sånger som vi ska sjunga på vårt första cafémöte i Akkan, Storuman nu på lördag.

Därefter firade vi Herrens måltid och tackade för den seger som han vann på Golgata för vår skull.

Bibelstudiet hade som rubrik "Ni ska få kraft".

Vi började läsa i Matt.28:16-20 När lärjungarna mötte Jesus efter uppståndelsen tillbad de honom, men det fanns några som tvivlade. Jesus gav dem en uppma-ning att gå ut och förkunna frälsning för alla. Jesus själv lovade att vara med dem alla dagar till tidens slut.

Apg.1:8-11 Jesus lovade lärjungarna kraft genom den Helige Ande så att de skulle kunna bli vittnen intill jordens yttersta gräns.

Apg.2:17-21 Profetian från Joels bok citerades av Petrus på pingstdagen. Gud lovade att utgjuta av sin Ande över alla människor i den sista tiden.

Apg.2:38-39 Löftet gäller oss! Vi behöver Guds kraft i vår tjänst.

Apg.3:25-26 Vi är välsignade genom Jesus.

Mark.16:15-20 Gå ut och förkunna i hela världen, sa Jesus till lärjungarna. Tecken ska följa dem som tror. Lärjungarna gick ut och predikade och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade Ordet genom de tecken och under som åtföljde det.

Nyårsbön

2013-12-31 - 2014-01-01

Ännu ett år är slut

Jag vill tacka dig Fader, för att du förde mig

på stigar, som du valt.

Vägen var inte alltid jämn,

och många gånger gick det uppför.

Men du banade alltid vägen för mig,

så länge jag stannade kvar i din vilja.

Ibland vacklade jag, när jag gick längs livets väg

men du var där för att ge mig styrka,

för att föra mig igenom varje dag.

När jag var sjuk, kom Din helande kraft till mig.

Åh, min Gud, min Fader, hur jag älskar dig.

Så, när ett år avslutas och ytterligare ett år börjar...

Fader förlåt mig mina dagliga synder.

Låt mig gå modigt på den ojämna och motiga vägen.

Låt mig vara medveten om din styrka.

Den är alltid där för att lätta min last.

När jag är i tvivel, Fader, lugna mina farhågor.

Och om jag skulle gråta, kysser du bort mina tårar.

Om jag vacklar, när jag går längs livets väg,

Käre Gud ge mig styrka,

för mig igenom varje dag.

Min bön för varje dag på det nya året

är att gå orubbligt i din vilja.

Amen

     Nyheter från jan-dec 2014 kan du läsa här >>>